top of page
  • Writer's pictureBob Jeltes

Inleiding

Updated: Aug 9, 2021

Hoe ontwerp je een tool die toegankelijk is in gebruik voor designers en in uitbreiding door programmeurs?



Workshop informatie

Lengte: 15-20 minuten

Voor wie: Unity editor programmeurs, Unity editor tool ontwerpers

Inhoud: Unity editor programming, usability


Vereisten

Basis/gevorderde kennis van Unity Editor GUI programming


Wie ben ik? En waarom deze tutorial?

Ik ben een game programmeur. Voor mijn afstudeerproject aan HKU Games & Interactie heb ik een visuele behavior tree node editor ontworpen en gemaakt, met als doel dat hiermee tenminste 3 duidelijk verschillende gedragingen gemaakt kunnen worden door game designers.


Om dit doel te bereiken moesten hoofdzakelijk twee dingen gemaakt worden:

  • Een visuele node editor

  • Behavior tree nodes die te combineren zijn om een gedrag te modelleren

Toen de node editor werkte, kostte het weinig moeite om de nodes te programmeren voor de 3 gedragingen. Echter werd het al snel duidelijk dat er heel veel verschillende nodes nodig zijn om veel soorten gedrag te maken. Als ik een bruikbare tool wilde neerzetten voor buiten de opdracht, zou het helpen om het toevoegen van nodes door andere programmeurs zo makkelijk mogelijk te maken.


Daarom gaan we kijken naar de stappen die genomen kunnen worden om een tool zowel toegankelijk te maken voor gebruik door designers, als toegankelijk te maken voor andere programmeurs om uit te breiden.


Voor wie is deze tutorial?

Deze tutorial is gemaakt voor 3e- en 4e-jaars game programmeurs van HKU Games & Interactie die door middel van de Unity3D Game Engine de basis van een toegankelijke tool willen neerzetten voor game designers en het uitbreiden ervan zo makkelijk mogelijk willen maken. De verwachting is dat je al ervaring hebt met het programmeren van Unity editor tools en toegankelijkheid als oogpunt hebt.


Wat heb je aan het einde geleerd?

Deze tutorial behandelt de stappen die genomen kunnen worden om designers en programmeurs werk uit handen te nemen. Hoofdstuk 1 tot en met 3 gaan over het werk uit handen nemen van designers. Hoofdstuk 4 neemt script templates onder de loep die voornamelijk programmeurs maar ook designers kunnen helpen bij het schrijven van scripts die jouw tool kunnen uitbreiden.


Hier is een samenvatting van de onderwerpen die behandeld worden:

  1. Alle manieren maken om je editor te vinden en te openen

  2. Het aantal stappen om aan het werk te kunnen zo laag mogelijk houden

  3. Gebruikmaken van het menu Shortcuts voor je editor

  4. Wat script templates zijn, en hoe je ze zelf maakt

 


26 views0 comments

Related Posts

See All

Comments


bottom of page